CAPITOLUL I
Dispoziţii Generale
Art.1 Regulamentul de ordine interioară, se aplică tuturor salariaţilor indiferent de durata contractului individual de muncă, persoanelor care îşi desfăşoară activitatea pe baza de contract de colaborare sau prestări servicii în baza unor convenţii civile, elevilor, studenţilor aflaţi în practică, voluntarilor in baza unor contracte de voluntariat în cadrul CIAPAD Ciolpani.
Art.2 Personalul prevăzut la art.1 are obligaţia ca, pe perioada detaşării sau delegării la alte unităţi, să respecte atât prevederile cuprinse în prezentul regulament cât şi reglementările proprii ale unităţilor respective.
Art.3 Prin aplicarea prezentului regulament, salariaţii CIAPAD Ciolpani au obligaţia să dovedească profesionalism, cinste, ordine şi disciplină, să-şi asigure exercitarea corecta a atribuţiilor stabilite, în concordanţă cu Regulamentul de Organizare şi Funcţionare şi cu Contractul Colectiv de Muncă.
Art.4 Salariaţii CIAPAD Ciolpani au obligaţia să păstreze secretul profesional. Nici un salariat nu are dreptul de a folosi sau dezvălui nici în timpul activităţii, nici după încetarea acesteia, fapte sau date care, devenite publice, ar dăuna intereselor ori prestigiului beneficiarilor centrului , si a CIAPAD Ciolpani in general .
Art.5 Salariaţii CIAPAD Ciolpani nu pot uza, în folos personal, de informaţiile de serviciu pe care le deţin sau de care au luat la cunoştinţă în orice mod.
Art.6 Salariaţii CIAPAD Ciolpani au obligaţia că în exercitarea atribuţiilor ce le revin să se abţină de la exprimarea sau manifestarea convingerilor politice.
Art.7 Regulamentul de ordine interioară cuprinde politica de disciplină şi organizarea muncii, igiena şi securitatea muncii, obligaţiile conducerii, obligaţiile şi drepturile salariaţilor, ţinând seama şi de următoarele reguli:
CAPITOLUL II
Organizarea muncii
Art.8 Timpul de muncă şi de odihnă
Conform legislaţiei în vigoare, durata timpului de muncă al fiecărui salariat care nu efectueaza ture de asigurare a continuitatii este de 8 ore efectiv pe zi, respectiv de 40 de ore săptămânal şi se realizează prin săptămâna de lucru de 5 zile.
Programul normal de lucru în zilele de luni până vineri inclusiv, începe la ora 7:30 şi se termină la ora 15:30, pentru urmatoarele categorii de personal : director, contabil sef, inspector de specialitate – functionar, administrator, economist, magaziner, kinetoterapeut, psiholog, asistenti social , medic si spalatoreasa.
Pentru personalul care asigura continuitatea activitatii in zilele de sambata, duminica si de sarbatorile legale si care va lucra in ture programul va fi urmatorul:
-pentru asistentii medicali , ingrijitori si fochisti programul de lucru va fi in ture de 12 ore de zi , 24 ore liber , 12 ore de noapte si 48 ore liber , tura de zi incepand de la orele 7:30 si incheindu-se la ora 19:30, iar tura de noapte incepand la orele 19:30 si incheindu-se ziua urmatoare la orele 7:30, in patru ture care sa asigure continuitatea activitatii 24 de ore din 24 , 365 de zile din 365 de zile/an.
-pentru muncitorii bucatari care asigura continuitatea activitatii pe tura de zi ,inclusiv sambata, duminica si sarbatorile legale , 365 de zile din 365 ale anului , programul va fi de 12 ore , va incepe la ora 7:30 si se va incheia la ora 19:30 si va fi urmat de 48 ore de odihna , practic lucrandu-se doua zile da, doua nu ;
Rămânerea în cadrul CIAPAD Ciolpani peste programul normal de lucru, se face numai cu aprobarea conducerii .
Conducerea CIAPAD Ciolpani îşi rezervă dreptul, respectând limitele şi procedurile impuse de legislaţia în vigoare de a modifica programul de lucru în funcţie de nevoile serviciului.
Înainte de începerea programului de lucru, precum şi la sfârşitul orelor de program, salariaţii sunt obligaţi să semneze condica de prezenţă de la compartimentul sau locul de muncă unde sunt încadraţi. Conducătorul compartimentului de muncă are obligaţia să vizeze zilnic condica de prezenţă, la începerea şi la sfârşitul programului de lucru.
Salariaţii care întârzie de la programul de lucru stabilit, trebuie să raporteze superiorului ierarhic situaţia, chiar dacă este vorba de un caz de forţă majoră. În afara cazurilor neprevăzute, toate absenţele trebuie autorizate în prealabil de superiorul ierarhic. În cazul în care absenţa s-a datorat unui motiv independent de voinţa celui în cauză ( boala , accident etc.) superiorul ierarhic trebuie informat imediat, acesta fiind cel în măsura să aprecieze, în toate cazurile, dacă este necesar să se propună măsuri disciplinare.
Conducătorul locului de muncă răspunde de organizarea şi tinerea evidenţei proprii privind concediile de odihnă, concediile fără plată, zilele libere plătite, învoiri de la program şi alte aspecte care privesc timpul de muncă şi odihnă al salariaţilor.
Art.9. Concediul de odihnă, concediul medical şi alte concedii
a)salariaţii au dreptul, în condiţiile legii, la concediu de odihnă, la concedii medicale şi la alte concedii.
-Toţi cei menţionaţi la alin.a) au dreptul, în fiecare an calendaristic, la un concediu de odihnă plătit, cu o durată minimă de zile în raport cu vechimea lor în muncă;
-căsătoria salariatului – 5 zile;
-naşterea sau căsătoria unui copil - 3 zile;
-decesul soţului sau al unei rude de până la gradul II a salariatului - 3 zile;
Concediul plătit se acordă, la cererea salariatului, de catre conducere .
Art.10- Concediu fără plată
Personalul are dreptul la concedii fără plată în condiţiile legii.
Evidenţa concediilor fără plată se va ţine de către compartimentul de resurse umane, care va urmări implicaţiile acestora în vechimea în muncă.
Art.11.- Ore suplimentare
Prestarea orelor suplimentare, peste durata normală de lucru, se admite numai cu aprobarea conducerii.
Art.12.- Delegarea, detaşarea
Condiţiile în care se efectuează delegarea salariaţilor sunt cele reglementat de Codul Muncii.
CAPITOLUL III
IGIENA ŞI SECURITATEA
Art.13. Conducerea CIAPAD Ciolpani are obligaţia să asigure condiţii normale de lucru, de natură să ocrotească sănătatea şi integritatea fizică, după cum urmează:
Instrucţiunile prevăzute în prezentul Regulament de ordine interioară, impun fiecărei persoane să vegheze atât la securitatea şi sănătatea sa, cât şi a celorlalţi salariaţi din CIAPAD Ciolpani.
Fumatul în incinta CIAPAD Ciolpani în alt loc decât cel stabilit cu aceasta destinaţie este cu desăvârşire interzis ca şi introducerea sau consumarea băuturilor alcoolice.
În prezenţa semnelor evidente de comportament anormal al unei persoane datorită căreia aceasta ar putea să nu mai poată executa sarcinile de serviciu şi care poate determina crearea unei situaţii periculoase, conducerea CIAPAD Ciolpani va dispune un consult medical al salariatului respectiv. Acest consult medical, va avea drept scop, respectând secretul medical, precizarea unui diagnostic si recomandarea unui tratament medical dacă este necesar. În aşteptarea unei soluţii definitive, persoanei în cauză îi va fi interzis să–şi mai exercite munca.
Salariaţii beneficiază de grupuri sanitare curate şi dotate cu materiale de strictă necesitate, în vederea creării unui confort necesar respectării intimităţii fiecăruia, precum şi pentru preîntâmpinarea îmbolnăvirilor.
Efectuarea curăţeniei în birouri, grupuri sanitare, holuri se va face numai cu aparate electrocasnice şi materiale speciale. Nerespectarea acestor prevederi sunt considerate abateri disciplinare şi vor atrage sancţionarea disciplinară a celor ce se vor face vinovaţi de încălcarea acestora.
Art.14.- Comportarea în caz de accidente sau incidente la locul de muncă
În domeniul protecţiei muncii se va acţiona astfel:
Toate accidentele survenite în timpul serviciului, mai ales cele cu consecinţe grave, vor fi declarate imediat conducerii CIAPAD Ciolpani . Aceleaşi reguli vor fi respectate şi în cazul accidentelor survenite pe traseul domiciliu - loc de muncă şi invers.
Accidentul care a produs invaliditate, accidentul mortal precum şi accidentul colectiv, vor fi comunicate de îndată către conducerea DGASPC Ilfov, Inspectoratele teritoriale de muncă, precum şi organelor de urmărire penală competente, potrivit legii.
Art.15.- Utilizarea echipamentelor de protecţie şi de lucru din dotare.
Fiecare persoană este obligată să-şi utilizeze echipamentul tehnic de protecţie şi de lucru conform cerinţelor, fiind interzisă utilizarea acestuia în scopuri personale.
Sunt considerate echipamente tehnice : echipamente de calcul, birotică, autovehicule, aparate, în general, toate materialele încredinţate salariatului în vederea executării atribuţiilor sale de serviciu.
Este interzisă intervenţia din proprie iniţiativa asupra echipamentului tehnic sau de protecţie, dacă întreţinerea acestuia este încredinţată unui specialist, salariatul fiind obligat să apeleze la serviciile acestuia.
Executarea sarcinilor de muncă implică întreţinerea şi curăţirea echipamentului tehnic şi de lucru, personalul fiind obligat să-şi consacre timpul necesar acestei obligaţii, conform cerinţelor stabilite prin fişa postului sau ordine specifice.
Art.16.- Dispoziţii în caz de pericol
În caz de pericol, ( cutremur, incendiu, etc.) evacuarea beneficiarilor si a personalului CIAPAD Ciolpani se efectuează conform Planului de Evacuare stabilit pe baza Normelor de pază contra incendiilor şi Planului de Apărare Civilă.
Art.17. – Pagube produse sau suferite de salariaţi
Lucrările, documentaţia de serviciu, tehnică de calcul din dotarea fiecărui compartiment, sunt asigurate prin depunerea acestora în dulapuri, camere prevăzute cu sisteme şi dispozitive de închidere.
CAPITOLUL IV
REGULI DE DISCIPLINĂ
Art.18. – Recompense
Salariaţii în urma realizării sarcinilor la nivelul standardelor de performanţă stabilite prin fişa postului, pot beneficia de recompense potrivit legii.
Art.19. – Abateri disciplinare
Încălcarea cu vinovăţie de către salariaţi, indiferent de funcţia pe care o ocupa, a obligaţiilor de serviciu, inclusiv a regulilor de comportare prevăzute în prezentul regulament, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit legislaţiei în vigoare.
Sunt abateri disciplinare:
Fumatul în locuri nepermise, întârzierea de la programul de lucru, furtul, violenţa fizică, refuzul de a se supune aplicării politicilor de : securitate şi protecţie a muncii, interzicere a fumatului, interzicere a consumului de alcool sau de medicamente care pot produce dereglări comportamentale, sunt considerate abateri deosebit de grave şi se sancţionează conform prezentului regulament prin desfacerea contractului individual de muncă.
Art.20. – Sancţiuni disciplinare
Sancţiunile cu caracter disciplinar ce pot fi aplicate sariaţilor în caz de abatere disciplinară sunt următoarele:
- avertismentul scris;
- diminuarea drepturilor salariale cu 5-10% pe o perioada de 1-3 luni;
- desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Art.21.- Interzicerea şi sancţionarea hărţuirii sexuale
Nu se tolerează în cadrul relaţiilor de serviciu manifestări de hărţuire sexuală. Sunt considerate hărţuiri sexuale, acele gesturi, manifestări, comentarii insinuante, sau propuneri cu aluzii sexuale. Acestea pot crea o stare de stres în cadrul instituţiei şi pot conduce la degradarea atmosferei de lucru, scăderea productivităţii muncii şi a moralului angajaţilor. În sensul celor de mai sus, nu este permis angajaţilor CIAPAD Ciolpani să impună constrângeri, sau să exercite presiuni de orice altă natură în scopul obţinerii de favoruri de natură sexuală.
Salariaţii, care vor fi autorii dovediţi ai unor fapte prevăzute mai sus, vor fi sancţionaţi conform prevederilor art.20, respectând procedura stabilita la art. 22 din prezentul regulament.
Art.22. – Dreptul de apărare al salariaţilor
CAPITOLUL V
OBLIGAŢIILE CONDUCERII CIAPAD CIOLPANI
Art.23.- Obligaţiile conducerii CIAPAD Ciolpani
Conducerea centrului în vederea bunei desfăşurări a activităţii se obligă:
Art.24. – Obligaţiile salariaţilor
Salariaţii au îndatorirea:
CAPITOLUL VI
OBLIGATIILE VIZITATORILOR
Art.25. Vizitatorii trebuie să respecte următoarele reguli:
CAPITOLUL VII
DISPOZIŢII FINALE
Art.26. Prezentul Regulament va fi adus la cunoştinţă sub semnătură personalului unităţii şi beneficiarilor;
Art.27. Constatarea unor abateri de ordin disciplinar sau moral grave (consum de alcool, atitudine violentă, furt, fumat în afara locurilor special amenajate, etc) şi nerespectarea prezentului Regulament atrage după sine evacuarea obligatorie, precum şi retragerea sprijinului acordat de
Art.29. Persoanele numite sau nou angajate nu-şi pot începe activitatea decât după ce au semnat că au luat la cunoştinţă de conţinutul acestui regulament, prin grija conducerii CIAPAD Ciolpani.
Prezentul Regulament de Ordine Interioară al CIAPAD Ciolpani întra în vigoare de la data de 31.01.2023